حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

تغذیه ی مادر باردارتغذیه ی مادر باردار

تغذیه ی مادر باردار

تغذیه ی مادر باردار مهم است، آنقدر مهم که اگر به آن توجه نشود، نتیجه ای جز چاقی مفرط مادر و افتادن دندان ها و شکستن استخوان های مادر و در نهایت ضعف و بیماری نوزاد و ناتوانی در سراپا شدن پس از زایمان و عجز در شیردهی نخواهد داشت.

مقدار خوردن هم مهم است، این که قدیمی ها می گفتند مادر باردار دو نفر است و باید به اندازه ی دو نفر غذا بخورد، صحیح نیست، بیشتر از مقدار خوردن، تنوع خوراک، سالم بودن آن، ساده و متعادل بودنش مهم است.

چقدر بخوریم؟

کارشناسان تغذیه بر این باورند که یک زن باردار باید در طول شبانه روز از تمام گروه های هرم غذایی استفاده کند، مثلا ۶ تا ۱۱ سهم از گروه نان و غلات که شامل گندم، جو، ماکارونی، برنج و سیب زمینی است، می تواند بخورد.

از گروه سبزیجات، ۴ تا ۵ سهم. میوه جات، ۳ تا ۴ سهم، از گروه حبوبات، تخم مرغ، گوشت و مغزها ، ۵ تا ۷ سهم، از گروه محصولات لبنی، شیر، ماست، کشک، دوغ و بستنی، ۳ تا ۴ سهم.

یک سهم چقدر است؟

۵ قاشق غذا خوری برنج، یک لیوان ماکارونی، یک عدد سیب زمینی متوسط پخته، نصف لیوان گندم و جو، یک لیوان ذرت، یک کف دست نان سنگک، یک چهارمِ نان تافتون، چهار کف دست نان لواش، یک سهم از گروه غلات می باشد.

در گروه میوه ها، یک سهم می شود، سه عدد زردآلوی بزرگ، یک لیوان انگور، گیلاس و آلبالو، ۱۲ عدد گوجه سبر، ۶ عدد توت فرنگی، سه عدد سیب گلاب کوچک، یک موز کوچک، یک لیوان خربزه، طالبی و هندوانه.

آب میوه، یک و نیم سهم است.

یک لیوان سبزی خام و نصف لیوان سبزی پخته هم یک سهم است.

در گروه لبنیات ها، یک سهم شامل، یک لیوان شیر، سه چهارم لیوان ماست و کشک رقیق، یک قوطی کبریت پنیر، سه اسکوپ بستنی است.

در مغزها، ۱۲ دانه مغز یک سهم است، یک عدد تخم مرغ، دو تکه گوشت پخته به اندازه ی تخم مرغ، یک ران مرغ هم یک سهم را تشکیل می دهد.

نکات تغذیه ای برای زنان باردار

هر چه نان تیره تر باشد، سبوسش بیشتر است، مانند نان سنگک، سبوس ویتامین گروه بی دارد، می توانیم سبوس را از نانوایی ها تهیه کنیم و در خورش هایمان هم بریزیم. سبوس به کار کردن شکم هم کمک می کند، می توان در مرحله ی آخر پخت، چند دقیقه قبل از سرو غذا، یکی دو قاشق غذا خوری سبوس به خورش اضافه کرد. سبوس هیچ طعم و رنگ و مزه ای ندارد.

نان را بیشتر از برنج بخورید، به علت قند بالای برنج، خطر ابتلا به چاقی و دیابت بارداری بیشتر است.

ماکارونی نباید دم بکشد، چرا که قندش بالا می رود، سعی کنید بعد از آبکشی خورده شود. البته خوب بپزد.

سیب زمینی پخته، آهن بالایی دارد که در هنگام سرخ شدن، آهن از بین می رود و برای هضم در معده بسیار سنگین می شود، پس لطفا سیب زمینی را سرخ نکنید.

میوه قند بالایی دارد، پس در مصرفش افراط نکنید، ارزش غذایی میوه ی فصل بالاست، حتما از میوه ی فصل استفاده کنید و از استفاده از محصولات سردخانه ای و میوه ی خارج فصل خودداری کنید.

سبزیجات را هم به صورت پخته و هم به صورت خام مصرف کنید، سعی کنید بیرون از خانه از مصرف سبزی و سالاد به دلیل ندانستن چگونگی شستشو خودداری کنید.

هندوانه، آناناس، انار، کدوحلوایی و زردآلو آنتی اکسیدان دارد، حتما مصرف کنید.

ترکیب غلات و سبزیجات عالی است، مثلا باقالی پلو، لوبیا پلو

شیرتان را حتما با خرما و یا عسل بخورید.

مصرف ماست از قارچ واژن جلوگیری می کند، اگر نعناع و پونه هم به آن بیفزایید که عالی می شود.

سعی کنید کشک مصرفیتان شور نباشد.

پنیر را حتما با گردو نوش جان کنید.

از ماست و شیر محلی می توانید استفاده کنید ولی پنیر محلی اصلا.

بستنی شادی آور است اما زیاد آن باعث خوب کار نکردن کبد می شود و البته نوع کارخانه ای بهتر از نوع باز آن است.

در طول هفته می توانید کمتر از ۳۶۰ گرم ماهی و غذای دریایی بخورید، به دلیل آلودگی اقیانوس ها، ماهی ها جیوه ی بالایی دارند که برای زن باردار خوب نیست، در این بین ماهی های پرورشی جیوه ی پایینتری دارند.

یک زن باردار هفته ای ۵ عدد تخم مرغ به صورت کاملا پخته و نه عسلی می تواند بخورد.

۱۲۰ گرم جگر کاملا پخته می توان خورد.

سعی کنیم کباب روی گاز که متان نیم سوز است، سرخ نشود، منقل گزینه ی مناسب تری است.

کباب کوبیده به دلیل مغز نیم پزی که دارد زیاد گزینه ی مناسبی نیست.

پنیر پیتزا به تنهایی سنگین است، اگر سرد هم باشد که دیگر فاجعه است.

مصرف روغن زیتون، روغن کنجد، روغن هسته ی انگور و روغن کانولا بلامانع است، البته چربی زیاد غذا معده تان را اذیت می کند.

زن باردار چه چیزهایی نخورد؟

مصرف ادویه، فلفل، نوشابه، سوسیس، کالباس، آب میوه های صنعتی، کنسرو تن ماهی، گردن و بال مرغ، بادام زمینی، گوشت کوسه ، شیرماهی، گربه ماهی و ماهی صورتی در دوران بارداری ممنوع است.

توجه غذایی زن باردار

زن باردار به دلیل حجمی که روی شکمش تحمل می کند، معده ی حساس تری دارد، بهتر است دفعات خوردنش را زیاد کند اما مقدار ان را کم کند. بعد از غذا خوردن نخوابد، دراز نکشد، بنشیند تا غذایش هضم شود.

غذا را خوب بجود، با آرامش و آرام غذا بخورد، از دیدن تلویزیون، گوش دادن به اخبار و جستجو در شبکه های مجازی در حین غذا خوردن جدا بپرهیزد.

همه ی وعده های میوه را باهم نخورد، اجازه دهد ویتامین میوه ها در طول روز جذب شود.

گوشت را با ماست و دوغ نخورد که نه آهن گوشت جذب می شود و نه کلسیم لبنیات.

می توانید یک ظرف پلاستیکی سبک بردارید، مقداری میوه یا مغز درون آن بگذارید و در هنگام خروج از منزل به همراه داشته باشید، این کار باعث می شود اگر کارتان طول کشید، گرسنه نمانید و همیشه خوراکی سالم برای خوردن داشته باشید.

در زن باردار حرکات روده ای کند می شود، حواستان به کار کردن شکمتان باشد، قبل از این که مجبور شوید دارو بخورید، از روغن زیتون، انجیر و آلوی خیس شده، کمپوت خانگی، خاک شیر و خوراکی های ملین استفاده کنید.

نکته ی ویژه ی تغذیه ای در ماه آخر بارداری

برای جلوگیری از زردی بچه، در ماه آخر بارداری مقداری خاک شیر یا قدومه را بشویید و هر روز یک لیوان از آن را بخورید، هم به کار کردن شکمتان کمک می کند و هم کبد مادر و نوزاد را خنک می کند و از ابتلا به زردی نوزاد جلوگیری می کند، این یک توصیه ی کاربردی از یک مادربزرگ مهربان است که خالی از ضرر علمی و پزشکی می باشد، حتما عمل کنید.

زینب عشقی

نی نی وب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *