حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

بایدها و نبایدهای مادر باردار

بایدها و نبایدهای مادر باردار

  بایدها و نبایدهای مادر باردار

دوران بارداری از مهمترین و حساس ترین دورهای زندگی یک زن است. در زمان های قدیم زنان به تعداد زیاد و بدون رعایت کردن مسائل بهداشتی و پزشکی، باردار می شدند، می زاییدند و متاسفانه جنین ها و نوزادانشان را از دست می دادند و خودشان هم در سنین میانسالی مانند پیرزنان ۹۰ ساله، از درد زانو و کمر می نالیدند.

سلامت مادر باردار هم مانند خیلی از مسایل پزشکی و روز پیشرفت کرده است و می توان با رعایت بسیاری از نکات ریز، هم سلامت مادر باردار را تضمین کرد و هم سلامت نوزاد را.

مراقبت از برنامه ی غذایی مادر باردار

این که الان شما دو نفر هستید و باید اندازه ی دو نفر غذا بخورید، نتیجه ای جز چاقی و یا دیابت بارداری و یا زایمان سخت ندارد، شما باید خوب و به اندازه غذا بخورید و وزنتان هم تحت نظر پزشک باشد.

تمام گروه های مواد غذایی در شبانه روز باید به بدن شما برسد، بیشتر از اندازه ی خوردن باید به متنوع بودن و سالم بودن مواد غذایی فکر کنید. به سبزیجات و میوه جات را بیش از گذشته اهمیت دهید.

همیشه یک ظرف کوچک پر از انواع مغزها، پسته و بادام و گردو و فندق و نخودچی و کشمش و …همراه داشته باشید تا گرسنه نشوید.

طریقه ی خوابیدن مادر باردار

در ماه های اول بارداری، مادر می تواند هر مدل که مایل است بخوابد، البته غیر از دَمَر خوابیدن، اما در ماه های وسط و آخر بارداری، مادر فقط می تواند به پهلو بخوابد. دلیل آن هم مشکلات کمر و البته خون رسانی به جنین است.

برای این که نیمه شب ها از این پهلو به آن پهلو شوید، نیازی نیست بنشینید، می توانید به آرامی طاق باز شوید و بچرخید، چند ثانیه به پشت خوابیدن مشکلی ندارد.

برای بیدار شدن و این که از حالت خوابیده به حالت نشسته تغییر موقعیت دهید، ابتدا به پهلو بچرخید و سپس با کمک دست بلند شوید، هیچگاه طاق باز بلند نشوید که به ماهیچه های زیر شکمتان آسیب می زنید.

برای محافظت بیشتر از کمر، بهتر است یک نازبالش کوچک زیر زانویتان قرار دهید.

طریقه ی نشستن مادر باردار

ترجیحا روی مبل و صندلی بنشینید که بلند شدنتان هم اسانتر باشد، سعی کنید به پشتی صندلی تکیه دهید، اگر خیلی فاصله دارید، می توان فاصله را با یک کوسن یا بالشتک پر کرد، سعی کنید پاهایتان را روی میز و یا یک زیر پایی قرار دهید، بهترین نوع نشستن مادر باردار باید اینگونه باشد که لگن و زانو در راستای یکدیگر باشند.

برای بلند شدن، تا جایی که می توانید بیایید جلوی صندلی، زانو را حائل کنید تا فشار کمتری به کمرتان وارد شود، سپس بلند شوید.

برای برداشتن چیزی از روی زمین، دولا نشوید، زانو را خم کنید.

ورزش

ورزش برای سلامتی هر انسانی، لازم است و البته برای یک مادر باردار لازم تر. ورید ها و یا سیاهرگ هایی که خون را به قلب برمیگردانند در دوران بارداری کمی تنبل می شوند و متاسفانه باعث گرفتگی عضلات پا و دردناک شدن آنها می شوند، پس بهتر است به خون رسانی به بدنتان کمک کنید و ورزش کنید.

بهترین ورزش در دورارن بارداری، پیاده رویست، البته به طوری که خسته نشوید، هر ۲۰ دقیقه یکبار بنشینید، پاهایتان را بالا بگیرید، ده دقیقه استراحت کنید و سپس دوباره پیاده روی را آغاز کنید.

نرمش های سبک، استخر و شنا، البته زیر نظر ماما و یا پزشک هم می تواند حال شما را بهتر کند.

در بسیاری از شهرهای بزرگ، کلاس های ورزشی مخصوص خانم های باردار و سانس های استخر با حضور یک ماما، برگزار می شود، سعی کنید حتما در این کلاس ها شرکت کنید.

نکته

کرم ضد آفتابی در دوران بارداری استفاده کنیم که spf   آن کمتر از ۳۰ باشد.

استفاده از ظروف یکبار مصرف در دوران بارداری ممنوع است.

از شوینده های شیمیایی مثل وایتکس که بوی تندی دارند استفاده نکنید.

نسبت به رفتار با حیوانات خیابانی مراقب باشید، ممکن است ناقل بیماری باشند، مثلا مدفوع گربه، باکتری توکسوپلاسموز دارد که بسیار برای زن باردار خطرناک است.

استفاده از کنسروها به خصوص تن ماهی ممنوع است.

بعد از استفاده از دستگاه های کارت خوان و خودپرداز، کاغذ چاپی را دست نزنید، سرب بالایی دارد که متاسفانه از طریق پوست هم جذب می شود.

رژ لب های قرمز روشن که حاوی سرب است را دور بیندازیم، رژ لبتان را روی دست بمالید، بعد یک تکه طلا روی آن بکشید، اگر سیاه شد، رژ لب حاوی مقادیر بالای سرب است، پس استفاده نکنید.

استفاده از حمام داغ و جکوزی در دوران بارداری خطرناک است.

مراقب سطح لغزنده ی حمام باشید.

خرد کردن گوشت و مرغ ممنوع، به خصوص اگر دستتان زخم باشد.

به خاک دست نزنید و با دستکش، باغبانی کنید.

از صدای بلند بپرهیزید، چه موسیقی و چه روضه!

حضور در مجلس ختم و قبرستان ممنوع است.

از مکان های شلوغ و پر رفت و آمد مانند مترو و اتوبوس، دوری کنید که بسیار خطرناک است، هم خطر انتقال بیماری های ویروسی و هم خطر ضربه به شکم وجود دارد.

ماکروفر هم ممنوع است.

از مصرف تخم مرغ های عسلی بپرهیزید.

فقط بستنی های کارخانه ای مصرف کنید، نوع باز آن به خصوص با طعم های عجیب و غریب که همه اش اسانس است، فقط سلامت شما را به خطر می اندازد.

کباب کوبیده ای که مغز آن خام یا نیم پز است را نخورید.

سلامت روان مادر باردار

یک قانون جهانی می گوید، یک نفر باید شادترین انسان روی زمین باشد و ان هم مادر باردار است. سلامت روان مادر ارتباط مستقیم با سلامت جنین دارد.

در حین عصبانیت هورمون آدرنالین در بدن مادر ترشح می شود که به جنین می رسد، و بر اثر عصبانیت های پیاپی، نوزادی خواهید داشت که شب تا صبح صدای گریه اش تلافی عصبانی شدنتان را می کند.

زن باردار، زودرنج و پر توقع است، نیاز به توجه و محبت بیشتری دارد، این را به اطرافیانتان بگویید و از آنها بخواهید بیشتر مراقبتان باشند. دغدغه های حل نشدنی و گذشته ها را کنار بگذاریم، استرس ها را از خودتان دور کنید.

از آدم های منفی که کاری جز نق زدن ندارند و سیاه نمایی می کنند دوری کنید.

عکس ها و فیلم های شبکه های مجازی خود را ببندید، همه ی ما با کلاغ هایی رابطه داریم که ناگاه عکس یک کودک تکه تکه شده را برای ما می فرستند و این اثر بسیار بدی بر مادر باردار دارد.

از تمام گروه ها و شبکه های خبری لفت دهید، حداقل این نه ماه، فقط مهربانی های دنیا را ببینید.

در جای جای خانه، یکی از لباس های کوچک و یا کفش های قشنگ فرزندتان را بگذارید تا از دیدنش دلتان غنج برود.

ارتباطتان با خدا را افزایش دهید، هر شب قرآن بخوانید و  دعا کنید و از خدا آرامش و سلامت فرزندتان را بخواهید.

تا می توانید به طبیعت بروید، گل ببینید، درخت، دریا، صدای آب، از آدم ها فاصله بگیرد و به طبیعت پناه ببرید.

این را بدانید که اگر خودتان با خودتان مهربان نباشید، و حواستان به وجودتان نباشد، اولین کسی که آسیب می بیند خودتان هستید.

سعی کنید ذهنتان را مدیریت کنید، کمی به خودتان استراحت دهید، فیلم های خوب ببینید، ظهرها چرت بزنید، کتاب بخوانید، اجازه دهید خانه تان کمی نامرتب باشد، به خودتان سخت نگیرید، و همیشه توجه داشته باشید که دارید بزرگترین کار دنیا را انجام می دهید، کاری که هیچ مردی از عهده ی آن برنمی آید!

 زینب عشقی

نی نی وب
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *